Sidste nyt 2009:
datoformat [ååmmdd] -
sidste nyt i
2010 2009
2008
2007 2006
2005
091229: Isbåde kører på Arresø fra d. 30. dec. 2009
091219:
Klubaften torsdag d. 14. januar 2010 kl. 18.00.
Der afholdes klubaften i sejlklubben torsdag d. 14. januar
2010 kl. 18.00. Hovmesteren byder på sprægt oksebryst med peberrod.
I løbet af aftenen vil der være gennemgang
og praktiske øvelser med tovværk, således at alle kan lave et pælestik samt måske flagknob dobbelt halvstik, råbåndsknob m.fl. før
aftenen er omme.
VIGTIGT: Tilmelding til spisningen er nødvendig, og sker
direkte til hovmesteren på email:
-
og senest torsdag d. 7. januar 2009 kl. 16.00.
091212:
EFTERLYSNING af jolle ejer.
Ejeren af den viste jolle bedes straks henvende sig
til havnefogeden.
Såfremt ingen henvender sig, vil jollen blive bortskaffet.
Jollen har ligget i havnen i flere måneder, uden at ejeren har henvendt
sig til sejlklubben. De sidste par måneder har den ligget sunket på
bunden af havnen.
Jollen er nu bragt på land, før isen gør det helt af med den.
Klik på billederne for stor størrelse
091125: Glemt
tøj fra juniorafdelingen.
Fra Niels Olsson har vi modtaget
billeder af
glemt tøj fra juniorafdelingen.
Tøjet opbevares i jolleskuret frem til det nye år.
Hvis ingen har henvendt sig omkring tøjet, vil det herefter blive
bortskaffet.
Hvis du genkender noget af tøjet, skal du henvende dig til
Niels Olsson
Se tøjet her.
091115:
Billeder fra jubilæumsfesten.
Billeder fra jubilæumsfesten kan ses
her.
091109:
Standernedhaling for fyrretyvende gang.
Lørdag d. 7. november kunne sejlklubben for fyrretyvende gang
nedhale klubstanderen efter endt sejlsæson.
Som traditionen snart byder (femte år i træk), viste vejret sig fra sin
pæne side til dagens begivenhed. Solskin og svag vind.
Formanden udtrykte stor tilfredshed for det stigende antal medlemmer og
både i havnen. Flere både er ligeledes også set sejle på søen og
har dermed også givet mere liv på havnen.
Hvis tilgangen af medlemmer og både fortsætter som i de forløbne år, når
vi ikke langt ind i år 2010 før vi må til at lave ventelister for dem
som ønsker en bådplads. Der er kun få ledige vandpladser tilbage.
Endvidere udtrykte formanden tilfredshed med årets seniorsejladser. Dog
håber han på, at ændringer omkring pointsystemet og lidt småjusteringer
i forbindelse med den praktiske del af afviklingen, kan give større
glæde for alle deltagere. Disse forslag til ændringer vil blive forelagt
på næste kapsejladsmøde.
Også i år har der været rigtig godt gang i juniorafdelingen. I år har
juniorerne fået rigtig god opbakning af friske og aktive forældre.
Årets klubstander blev i år overdraget til Thomas Kaas for hans
engagement i sejlklubben (red: - og fordi han er så rar
).
Fremmødet var ganske imponerende og glædeligt. Ikke færre end 35
medlemmer og ledsagere deltog i standernedhalingen og i den
efterfølgende frokost.
Efter frokosten ønskede kapsejladschefen at redegøre for årets
sejladser. Men pga. tekniske komplikationer kunne kun
oplyses om placeringerne for årets klubmesterskab. Øvrige resultater vil
blive oplyst til jubilæumsfesten.
Klubmesterskabets 3 første placeringer blev: 1. Jacob & Ole med
Hoppetossen, 2. Jeppe og Gunnar med Siglullu, 3. Thomas &
Kurt med Alma.
Fotos
091009: Fotos fra tordagssejladser
modtaget.
Fra Arresø Vandskiklub, har vi modtaget friske fotos fra sejladser i
august og september måned.
På et af billederne skal man se rigtig godt efter, for at se havnens
flotteste blå båd, som er langt foran fotografen.
Se billederne her.
090920b:
Regattapoint resultatopgørelse før d. 19. september 2009.
Nedenstående er modtaget fra Ole Anker Kortsen d. 17. september.
Kære sejler venner.
Efter at have gennemført 11 sejladser af 14 mulige er det nu blevet tid
til en opgørelser inden lørdagens afgørende sejlads.
Point systemet er beregnet efter den model der blev vedtaget på
kapsejlads-mødet i foråret, - første gang i sæsonen 2007.
Efter sejladser opgøres der virtuelle/beregnet sejlads tider baseret på
DH . Mål. ( DH-mål er en handicap liste der udligner fordelene blandt
bådene)
Disse placeringer tildeles strafpoint, (Færrest point er bedst)
Den hurtigste båd tildeles 1 point
Nr. 2 tildeles 2 point
Nr 3 tildeles 3 point. Og så fremdeles.
Hvis din båd starter men udgår tildeles du point efter formlen
Antal startende både + et point. = din straf.
Hvis du diskvalificeres eller undlader at starte tildeles din båd straf
efter følgende formel.
Antal startende både + 2 point. = din straf.
Dette system bygger på almindelige kapsejlads regler.
- Og Arresø specialiteten, tilgodeses der foruden de både der starter og
gør det muligt for både at komme ind i kampen om medaljer selv hvis der
er en sejlads i hvilken du ikke kan deltage.
Der er tilladt at oplyse hvis der er point du ikke ønsker skal indgå i
beregninger, så oplyser du simpelthen hvilke sejladser du ønsker at
fratrække. Dette kan du gøre med op til fire sejladser.
Til information af almen interesse kan jeg oplyse at 2 sejladser er
blevet aflyst på grund af vejrlig. En sejlads er underkendt på grund af
en protest. En sejlads mangler tider. (De er fundet, nu skal de blot
tilvejebringes)
Se pointene her
God vind til alle
Med Venlig hilsen.
Ole Anker Kortsen
Tidtager & Skipper , "Hoppetossen”
+45 23 33 70 42
090920a: Fotos fra juniorafdelingen
er modtaget fra Jacob.
Se fotos her
090916: Artikel i Ramløse Guiden
skrevet af Jacob Schäffer.
Fra Jacob Schäffer har vi modtaget en spændende artikel som snart
kan læses i Ramløse Guiden og Annisse Guiden.
Læs artikel
090825:
ARRESØ SEJLKLUB FYLDTE 40 ÅR.
Mandag d. 24. august 2009 kunne sejlklubben fejre sit 40 års
jubilæum. Bestyrelsen havde valgt at lade dagen passere i stilhed.
Vi ønsker sejlklubben til lykke med jubilæet.
Læs evt. referatet fra
den stiftende generalforsamling
her
ARS 40 år
1969-2009
090817: Flere
fotos af de nye Terra Joller.
Flere fotos af de nye Terra Joller er modtaget på redaktionen, og
kan ses her
090816: Så er
de tre nye Terra Joller kommet. Af Niels Olsson
Klubben modtog lørdag d. 15. august, tre nye joller af mærket Tera.
Jollerne er solgt til os gennem Dansk Sejlunion som en pakke med i alt
tre joller.
At vi samtidig får et tilskud på 15.000,- til hjælp fra rederiet TORM,
betyder at bådene kun har kostet klubben 20.000,-
Stor tak til rederiet TORM, samt
Dansk Sejlunion som hermed
har hjulpet sejlklubbens ungdomsafdeling til tre dejlige joller. Se
Foto
090703: Køb af tre Tera
joller. Af Niels Olsson
Arresø Sejlklub har med hjælp fra Dansk Sejlunion og en økonomisk
støtte fra rederiet TORM på 15.000,-, bestilt tre TERA joller fra
firmaet RS i England.
Bådene bliver leveret i midten af september, og vil blive anvendt som en
delvis afløser for optimisten og som overgangsjolle til Europajollen.
Jollen kan sejles med en kropsvægt på mellem 30 og 60 kg, så det er
muligt for de fleste.
Jollerne er rotasiosstøbt i polyetylen (Pe), på samme måde som mange
havkajakker, hvilket er skyld i en forholdsvis lav pris.
Læs mere om TERA jollen og flere andre samt et stort tilbehør til
jollerne og jollesejleren på:
http://www.rssailing.com/. Se også
Foto1,
foto2,
foto3,
foto4.
090604: Søalarm tirsdag
d. 2. juni 2009. Af Niels Olsson
Her tirsdag aften, lige da jeg havde sat doryén i vandet, så jeg
politiet på havnen. Da jeg spurgte om hvad der var los, fik jeg at vide
at der var alarmeret om en jolle der drev af sted med bunden i vejret?.
Falk var alarmeret, men da jeg gjorde opmærksom på at der nemt kunne gå
20 minutter inden de dukkede op, syntes de det var ok hvis jeg lige
smuttede ud og så efter om der var personer ved jollen, som nu lå mellem
krigshavnen og pynten mod nordvest.
som man kan se på billederne blev jeg noget overrasket da jeg nåede
frem, og så en to meter lang sivø der var gået i drift, men på afstand
godt kunne ligne en klinkbygget jolle med bunden i vejret.
Jeg ringede ind til den rare politimand og fortalte om min opdagelse, så
han hurtigt kunne afblæse den igangværende redningsaktion.
Da jeg kom ind var falk ankommet med en livreddervogn? og ind i havnen
kom Falck´s dory med to mand, den var sat i vandet ved Pøleåen.
Med mine billeder som dokumentation kunne vi alle køre hjem med god
samvittighed.
Foto1,
foto2
090526:
Seniorafdeling/Kapsejlads – Match race til alle, 1. Sejlads på den
sidste nye bane. Af Ole Anker Kortsen
/tidtager
Kapsejladsudvalget, bestående af Bo Reker, Jørn Hovgaard samt John
Bukdahl, afviklede den første af de resterende 13 aftenmatcher, på den
nye bane torsdag den 21 maj 2009.
Dagens konkurrenter:
”Michel” sejlet af Skipper Bo Reker. ”Hoppetossen” sejlet af Jacob
Schäffer og Ole Anker Kortsen. ”Baloo” sejlet af Skipper Jørn Hovgaard
og den loyale gast Kim Clemen. ”Alma” med Thomas Kaas og Kurt Hjort,
”Hønen”, sejlet af Anders Andersen. ”Siglully”, sejlet af Jeppe og
Gunnar Nielsen. ”Trunte” sejlet af John Bukdahl og Lukas Grahn. ”Pelle”
sejlet af Niels Christian Sasady og frue.
Skippermødet og bane: Med 8 startende både var der jo ganske livligt i
klublokalet, kapsejladsudvalget havde valgt at forberede sig på
eventuelle spørgsmål og der var derfor både lavet nye kort til banen og
strammet op på proceduren.
Det var flere anerkende kommentarer fra de deltagende besætninger.
Det er en svag vind ml. 2 -4 sekundmeter og en ssv vind. Topmærket blev
valgt til at være bøje 4D og løberen bøje 2B med 8H som bundmærke Banen
er 1,82 sømil lang og vi valgte at sejle 3 omgange.
Det skal i øvrigt bemærkes at målstregen er den lige linie mellem
tidtager bænken på den yderste vestmole og den gule bøje i sejlrenden
til havneindløbet.
Efter lidt under 1½ times sejlads var den første båd i mål.
Båd navn : |
Skipper navn : |
Sejl nr. : |
Klokken : |
Tid : |
Michel |
Bo Reker |
DEN 308 |
20:26:30 |
00:00:00 |
Hoppetossan |
Ole Anker |
DEN 388 |
20:40:10 |
+ 4:20 |
Snøvsen |
Poul Mygind |
DEN 302 |
20:36:42 |
+10:12 |
Baloo |
Jørn Hovgaard |
DEN 248 |
20:39:50 |
+13:20 |
Pelle |
Niels Christian |
DEN 519 |
20:40:58 |
+14:28 |
Siglully |
Jeppe Nielsen |
DEN 21 |
20:45:20 |
+18:50 |
Trunte |
John Bukdahl |
DEN 1565 |
20:49:37 |
+23:07 |
Alma |
Thomas Kaas |
DEN 668 |
20:49:58 |
+23:28 |
Resultatet af sejladsen, efter handicap udregninger kommer senere.
Pointtildelingen foregår efter DH reglerne og tildeles af
kapsejladsudvalget. Dagens point oplyses på næste skipper møde.
3. Halvleg:
Der var lavet stegt flæsk og persillesovs med små fine kartofler.
Til orientering er det aftalt med Skoven at sejlklubbens medlemmer kan
gå i havn i den gamle krigshavn. Der er mere end 2 meter vand derfor det
muligt for alle både at sejle til den yderste mole.
Vi snakkede desuden om de afgørende starter og Bo gennemgik hans
erfaringer med os andre – Det var meget lærerigt.
Der er desuden fælles fodslag om at opfordre alle vores
sejlerkammerater, til at deltage på netop denne bane. Den er meget tæt
på land og virkelig fin at sejle på.
Næste sejlads er den 28 maj, God vind.
090521: Kapsejladsbøjer
ændret.
Efter ønske fra kapsejladsledelsen m.fl. er kapsejladsbøjerne
A-H fjernet. Der er i stedet udlagt en ny kapsejladsbane mellem
lystbådehavnen og Arrenæs Næb. Bøjerne er benævnt A1 - H8. På sigt vil
bogstaverne i bøjebenævnelsen udgå, og bøjerne vil blive kaldt bøje 1-8.
Den gl. bøje 6 er omdøbt til bøje 16 -ligger ved Bakkelandet. Den gl.
bøje 7 er omdøbt til bøje 17 - ligger ved Bækkekrog. Den gl. bøje 3 er
omdøbt til bøje 18 - ligger ud for Hovgårds Pynt.
Kort over alle bøjerne kan ses
her, og kort
over bøje 1-8 kan ses her.
Positionerne kan ses
her.
Bruger du Google Earth, kan du se dem
her.
090511:
Seniorafdeling/Kapsejlads - Første match ud
af femten gennemførtes trods kraftig vind. Af
Ole Anker Kortsen /tidtager
Kapsejladsudvalget, bestående af Bo Reker, Jørn Hovgaard samt
John Bukdahl, afviklede den første af femten aftenmatcher, torsdag den 7
maj 2009.
Dagens konkurrenter: Første båd ved Start var ”Michel”
sejlet af Skipper Bo Reker og en ny gast, John Bukdahl. Tidtagerbåden er
jo udnævnt for sæsonen og ”Hoppetossen” var da også ved start før
kl. 19.00. Dommerbåden ”Baloo” sejlet af Skipper Jørn Hovgaard og
den loyale gast Kim Clemen, kom dog først til start 12 minutter efter
det aftalte starttidspunkt, 4. båd i matchen var ”Alma” med de
tidligere Klubformænd som besætning Thomas Kaas og Kurt Hjort. ”Frida”,
sejlet af Henning og hans helt nye gast Hans, måtte udgå pga. et lettere
havari (Intet alvorligt).
Skippermødet og bane: Sådan en første start er
altid lidt vanskelig og urolig. Dette år er ingen undtagelse.
Skippermødet var præget af gode forventninger til sæsonen i al
almindelighed, samt en smule uro over de uvant høje vindhastigheder.
Efter gennemgang af aftenens bane, aftaltes det at sejle på rute ”G” –
”C” med ”G” som top mærke og ”E” som løber mærke. Vinden var W og stabil
omkring de 10 m/s. Banen skulle forceres over tre omgange, hvilket giver
en samlet længde på 7,2 sømil. I øvrigt skulle alle oplyse om de i
sæsonen ville sejle med eller uden spiler.
Der kom et endeligt tilsagn fra bestyrelsen, om at de skippere som søger
tilskud til målerbrev og opfylder kravet om at deltage i mindst to
sejladser, vil få deres udgifter til målerbrev/fornyelse, refunderet af
ARS i år.
Sejladsen og resultatet: Der var 5 startende både,
og af disse var der kun et enkelt fartøj der gennemførte. Således er
”Alma” det førende båd i årets konkurrence.
De øvrige 3 både der mødte til start, sejlede ad ureglementeret baner og
bliver derfor dømt udgået. Vinden aftog og drejede til VSV, og omkring 5
m/s.
Resultatet er pt. 1. plads: Alma. DNS: (did not start) Frida, DNF: (did
not finish) Hoppetossen, Baloo, Michel. Pointtildelingen foregår efter
DH reglerne og tildeles af kapsejladsudvalget. Dagens point oplyses på
næste skipper møde.
3. Halvleg: Erfaringerne viser at det er meget
vanskeligt at starte sæsonen med mange deltagere, med det er stadigvæk
flot, at så mange medlemmer møder op for at deltage i skippermødet. Og
Jeres udsendte tolker det som en bred opbakning af de aktiviteter som
kapsejladsudvalget laver. Udvalget måtte dog også konkludere at deres
forberedelser ikke havde været i organisatorisk topform, og deres
udsendte har derfor valgt, kort at beskrive enkelte af de nødvendig
organisatoriske aftaler. Aftenen forløb vanen tro med en gang solid
aftensmad, den stille pilsner og selvfølgelig hyldest til kokken John,
for hans store egenskaber i et køkken, samt evaluering af den nye banes
muligheder.
(red: Endvidere var der yderligere anerkendelse til kokken, for at holde
maden varm og vente med at servere, før alle var i havn.
)
Fremover: Den første båd ved Startbøjen, flytter
den lette bøje (Rød kugle med slæbehåndtag) ca. seks bådlængder fra den
faste gule start/mål bøje. Kapsejladsudvalget definerer bøjens placering
således at alle deltagende både kan udføre denne opgave.
Kapsejladsudvalget definerer start båden, det er den båd hvis besætning
har til opgave, at starte kapsejladsen med 3 pistolskud, samt har til
opgave at afkorte banen hvis kapsejladsen ikke kan gennemføres inden for
rimelig tid.
Kapsejladsudvalget gennemgår proceduren for start ved
skippermødet og eventuelle ”plan b” løsninger (Hvis pistolen ikke vil
skyde, osv.)
Den første båd i mål noterer de øvrige deltagers tider, og afleverer
disse noter til besætningen på ”Hoppetossen”. Første båd i mål
bliver liggende i flugt af mållinien, i rimelig afstand og afventer
sidste båds mærkerunding.
Næste sejlads er den 14 maj, God vind.
090425: Standerhejsning for
fyrretyvende gang, samt nye og ændrede bøjer i 2009.
Så vejrer klubstanderen igen i Arresø Sejlklub. Formand Jørn
Hovgaard strålede om kap med solen, da han bød velkommen til årets
sejlsæson. Han fortalte bl.a. at sejlklubben har ansøgt skoven om udgravning
af det nedstyrtede grus i havnebassinet, samt i udsejlingsrenden. Skovfogden
har sagt god for uddybningen, og har forelagt sagen for kommunen, idet det
er kommunen som skal tage den endelige beslutning omkring flytning af
gruset. Så indtil videre ligger sagen hos kommunen.
Formanden nævnte at der allerede inden den første uge efter søsætningen, har
været 5 både, hvor fortøjningerne delvist har manglet, er sprunget, gået op,
eller for ringe opstrammet, samt at mange både mangler fendere, samt
gummifjedre på fortøjningerne. Af hensyn sejlklubbens naboer, samt hensyn
til roen på havnen, skal alle fald m.m. bindes ud til vant, søgelænder eller
lignende, således at de ikke står og klaprer mod masten. Dette skåner både
ørerne, mast og tovværk. Bestyrelsen vil snarest foranledige udsendelse af
havnereglement til medlemmerne.
Billardbordet er istandsat og er klar til brug. Det blev pointeret at
billardbordet under ingen omstændigheder må forsøges flyttet eller rykket
fra sin plads.
En øget overvågning af området er på tale, idet der har været en del indbrud
i bådene, samt hærværk på klubhus og på udenomsarealerne.
I forbindelse
med kapsejladser er der i år udlagt 8 nye mærker i den vestlige del af søen.
Mærkerne er orange garnblåser i Ø 55 cm og benævnt A - H. Bøje 7 er flyttet
mod NV, Bøje 9 er flyttet sydover til Øglehøj Næb, endvidere er der kommet
en ny bøje 15 ved Arrenæs Næb. Tidligere bøje A, B, C og 8 er udgået. Se
evt. kort og
positioner.
For at få flere medlemmer til at deltage i torsdags-sejladser og
kapsejladser, har bestyrelsen besluttet at, alle bådejere i Arresø Sejlklub
kan få godtgjort udgiften til selve målebrevet hvis man deltager i
sejlklubbens seniorsejladser. Udgiften i forbindelse med opmåling af sejl og
båd skal medlemmet selv afholde.
Efter standerhejsningen var sejlklubben vært med en bid brød for de ca. 25
fremmødte.
090324: Nyt fra duelighedsholdet.
Fra duelighedsholdet har vi modtaget
materialeliste
til brug for undervisningen. Samtidig har vi modtaget en opfordring til at
kursisterne melder afbud til Ole Anker Kortsen på tlf.
20 33 50 74 eller på email:
de dage hvor man ikke kan møde til undervisning. Da holdet har så få
elever, kan læreren fremover undgå forgæves kørsel, såfremt ingen elever
møder op.
090321: Ubudne gæster i et par af
bådene.
Der har været ubudne gæster i et par af bådene som står på land.
Et par løse bådhynder er fundet. Ejeren kan afhente dem i jollehuset.
090310: Duelighedskursus i Sejlklubben.
Kunne du tænke dig at sejle på Arresø, så kom forbi og vær med til praktisk
/ teoretisk opstart i vores lokaler på havnen.
En båd er en båd og et skib er et skib - og dog…
De fleste i Danmark kan købe sig et fritidsfartøj og sejle, som de har lyst.
Der er ikke et generelt krav om lovbefalet “kørekort”, og der eksisterer
derfor heller ingen autoriserede prøver, som man skal have bestået for at
tage ud at sejle.
Søfartsstyrelsens "Duelighedsprøve i sejlads" er frivillig og er ikke noget
lovkrav.
Men uden kendskab til sejlads går det ikke.
Er du en ansvarsbevidst fritidssejler, der ønsker at dygtiggøre dig, kan
Arresø Sejlklub tilbyde dig et uddannelsessystem der lægger vægt på både den
teoretiske og praktiske del.
Sejlerskolens uddannelse er modulopbygget fra Grundkursus til videregående
uddannelser med udgangspunkt i Søfartsstyrelsens krav.
Teoretisk undervisning 48 lektioner (16 uger a 3 timer)
Start tirsdag den 17-03-09 kl. 19:00-22:00
Lektielæsning søndag kl. 11:00
Holdet lukker for deltagere den 21. april.
Teoretisk eksamen: Skt. Hans Weekend.
Praktisk undervisning 18 lektioner 5 x 2 time plus (2 x 3 timer Weekend)
Praktisk eksamen: Skt. Hans Weekend.
Sted: Klubhuset, Søkrogvej 61.
Pris: Kurset er gratis for sejlklubbens medlemmer.
Senior medlemskab koster kr. 1150 + 200 i indskud i alt: 1350,- kr.
Udgifter til undervisningsmaterialer udgør ca. kr. 900,-
Prøvegebyr staten ca. kr. 450,-
Tilmelding sker på email til Havnefoged: Anders Andersen
Email:
Tlf. nr. 48 71 32 49
090301: Referat fra kapsejladsmødet.
Referatet fra kapsejladsmødet d. 26. februar 2008 kan læses
her.
090221: Yderligere indkomne forslag til behandling på generalforsamlingen.
090220: Spisning i forbindelse med kapsejladsmødet torsdag d. 26. februar 2009.
090110b: Film om
Arresø Sejlklub.
Vores æresmedlem Holger Stæhr har, i tidligere tider, filmet i
sejlklubi
november 2008, eller som vil se filmen igen, har nu mulighed for at låne en
kopi af DVD'en.
Filmen har en varighed af ca. 15 min. og viser bl.a. naturhavnen og området
før moderniseringen, kapsejlads på søen, samt indvielsen af den nuværende
havn.
Interesserede kan henvende sig til
.
090110a: Isbådsejlads/klubmøde i sejlklubben!